گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۳۳ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۱۳۵ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۳۷۲۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۴۲۷۷۲۳ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٣/٢/١٠ - ۴۳۹۱ مورد

طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت ؛ در هر ‌٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد

یكشنبه ٤ خرداد ١٣٩٣ ساعت ٩:٠ ق.ظ   ( بازدید : 607 نفر )


در هر ‌٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.

به گزارش وب دا؛ مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه با تاکید بر این مطلب ، شعار امسال هفته دخانیات را «زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی» اعلام کرد.

دکتر« عبدا... شکریان »گفت: یکشنبه 4 خرداد تا شنبه 10 خرداد هر سال هفته عاری از دخانیات نامگذاری شده که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال خودمراقبتی، شعار این هفته «زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی» انتخاب شده است.

وی افزود: نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنان چه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (که بيش از ‌٧٠ درصد موارد سيگاري شدن نیز در اين مرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچ‌وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد.

دکتر « شکریان » به تفصیل به گوشه ای از مضرات بی شمار مصرف سیگار و دخانیات اشاره کرد و گفت :افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.

به گفته وی استعمال دخانيات باعث از بين رفتن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ هم چنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد و
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هایي در اطراف لب ها و چشم هاست.
‌وی خاطرنشان کرد :افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند و ‌٢ برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست قرار دارند.

وی اظهار داشت : افراد سيگاري ‌٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندان ها هستند و ‌استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همين طور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آن ها پس از شكستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌كند.


‌به گفته این مقام مسئول در دانشگاه ، بيماري هاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌برد و استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.

وی افزود :استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتري ها پايين مي‌آورد؛ هم چنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود و زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگارمي کشد ، دشوار است.

استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان زودرس و تولد نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود و سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است .
‌دکتر « شکریان »گفت : به طور کلی بيش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌را 22 مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري فراهم می کند و در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آن ها به انواع سرطان‌هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بيني (‌٢ مرتبه بيشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مري (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، كليه (‌٥ برابر) و لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) وجود دارد.


منبع : صفحه اصلی فارسی سال 1397 چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو
تبریک (۴۰۴۱ بازدید)
مسا بقات ورزشی (۳۹۷۲ بازدید)
اولین روز دهه فجر (۳۳۶۴ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...