گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۰۸ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۲۶۲ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۱۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۴۱۵۳۱۰ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٣/٢/٨ - ۸۰۸ مورد

آغاز اجرای طرح سما در فاروج

شنبه ١٠ مرداد ١٣٩٤ ساعت ٩:١٠ ق.ظ   ( بازدید : 959 نفر )


رئیس مرکزبهداشت فاروج خبرداد : برنامه ارزیابی دوره ای سلامت مردان 30 تا 59 سال(سما) از مردادماه با انجام معاینات برای پرسنل مرد ادارات شهرستان اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فاروج، دکتر محسن یاسریان اظهار داشت: در این برنامه  سلامت مردان از نظر شیوه  زندگی سالم (شامل الگوهای تغذیه ای، فعالیت جسمانی، سو مصرف مواد،استعمال دخانیات ، ارزیابی روانشناختی ، مواجهات شغلی ومصرف مکمل ها، سلامت باروری( شامل  بررسی عوامل خطرسرطان های شایع مردان( پروستات)، معاینات  تناسلی، سلامت عمومی (شامل شرح حال وسوابق پزشکی بیماری های جسمی وروانی، معاینات ، آزمایشات عمومی وپارکلینیک مورد بررسی قرار گرفته ودر صورت نیاز به سطوح تخصصی ارجاع داده می شوند.

 وی جمعیت میانسالان شهرستان را  فاروج طبق اطلاعات جمعیتی  سال 94 شامل، 16 هزارو 94 نفر در سنین 30 تا 59 سال  عنوان کرد وگفت: که از میان زنان با جمعیت 8 هزارو 632 نفری (6/83%) سهم بیشتری از این گروه سنی را در مقایسه با جمعیت 7 هزارو 462 نفری مردان (4/46%) به خود اختصاص داده اند.

 یاسریان، اجرای برنامه سلامت  میانسالان را از سوی دفتر  سلامت خانواده وجمعیت وزارت  بهداشت با ارزیابی دوره ای سلامت زنان ومردان 30 تا 59 سال در قالب برنامه سبا(سلامت بانوان ایرانی) وسما(سلامت مردان ایرانی) طی سال های اخیر گام مهمی بری بهبود شیوه زندگی در دوره میانسالی در هردو جنس ودر نتیجه  پاگذاشتن به فرآیند پیری  سالم با کنترل عوامل خطر بیماری های غیر واگیر  برشمرد.

 به گفته این مسئول، اجرای برنامه ارزیابی سلامت بانوان 30 تا 59 سال  (سبا) در شهرستان فاروج د از سال 93 همگام با سایر شهرستان های استان آغاز شد.

وی افزود:  در این ارزیابی ها سلامت بانوان از نظر شیوه زندگی سالم، (شامل الگوهای تغذیه ای ، فعالیت جسمانی، مصرف مواد واستعمال ودخانیات، مواجهات شغلی، ومصرف مکمل ها)سلامت باروری(شاملل  بررسی عوامل خطر سرطان های شایع زنان (سرطان پستان وتخمدان)، بررسی عوارض یائسگی  وسلامت  عمومی  شامل شرح حال وسوابق  پزشکی ، بیماری های جسمی  وروانی، معاینات، آزمایشات عمومی وپاراکلینیک مورد بررسی قرار گرفته  که در صورت نیاز به سطوح تخصصی ارجاع داده می شوند.

  یاسریان با اشاره به اینکه، طی سال 93 از جمعیت هدف برنامه  3 852 نفری نفری،  مورد انتظار تشکیل پرونده 385 نفر بود  بیان داشت:   برای 68%درصد از واجدین شرایط  (262) نفر پرونده ارزیابی سبا تشکیل شد.

 وی افزود:  از ابتدای اجرای طرح تاکنون برای  تعداد 482 خانم میانسال  تشکیل پرونده شده است و هدف برنامه تا پایان  سال 94 تشکیل پرونده برای 2 هزار و590 نفر از بانوان میانسال  است.

 به گفته این مسئول، با توجه به روند رو به رشد  جمعیت میانسال وسالمند، افزایش تعداد میا نسالان  کشور، لازم بود  برنامه  ریزی دقیقی برای تامین سلامت این گروه از جامعه وجود داشته باشد.

 یاسریان با اشاره به اینکه،زنان بیش از  نیمی از جمعیت میانسال  را به خود اختصاص  داده اند  هرچه زنان و مردان در برخوداری از سلامت  و بهداشت  به یک اندازه  محق هستند  وآموزش وارائه مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه  در کل زندگی اهمیت دارد افزود:   اما زنان به دلیل شرایط فیولوژیک خود (بارداری، زایمان، شیردهی ویائسگی) بیشترر دچار عوارض، مرگ ومیر ناشی از آن می شوند واز طرف دیگر زنان محور سلامت خانواده اند   ومشکلات جسمی وروانی  آنان تاثیر مستقیمی برسلامت  خانواده وبالطبع  بر سلامت جامعه دارد.

وی افزود:   بنابراین  تامین سلامت  این گروه در همه ابعاد، جسمی، روحی، روانی، اجتماعی  ومعنوی  ضروری به نظر می رسد  از آنجایی که زنان حدود یک سو م عمر خود را در دوره پس از یائسگی  طی می کنند ودر این زمان علاوه بر مشکلات ناشی از پایان دوره باروری به دلیلی افزایش سن با مشکلات ناشی از سالمندی  نیز مواجه می شود برای حفظ سلامتی، نیاز  به توجه  ومراقبت بیشتری  دارند.

 وی تلاش برای کاهش  مورنالینی  ناشی از بیماری ها وناتوانی های این دوران را  یکی از اهداف  بهداشتی  برشمرد وگفت: در این عرصه آموزش شیوه صحیح زندگی، تغذیه سالم، فعالیت بدنی ،غربالگری بیماری ی ها  وسرطان های زنان جایگاه  ویژه ای دارد.

وی افزود: آشنایی با تغییرات جسمی، روحی و ورانی به زنان کمک می کند که بداند چه چیزی در انتظار آنهاست وبتواند با آمادگی  بیشتری خود را با این تغییرات تطبیق دهند  واز این دوره زندگی  خود به اندازه کافی  لذت ببرند.

 وی با بیان اینکه، توجه به این حقیقت  که زنان به عنوان پایه های عاطفی  وگاهی ستون مالی خانواده ها در جوامع  به شمار رفته  وتاکنون در هیچ کدام  از برنامه های بهداشتی  مراقبت خاصی از آنان صورت نگرفته  بیش از پیش اهمیت رسالت برنامه میانسالان  را بازگو می کند افزود: زنان در هرجامعه ای به عنوان رکن تربیتی خانواده بوده که پیامدها ونتایج جسمی وروحی این گروه ، سلامت همه گروه های جمعیتی جامعه  از کودکان تا نوجوانان، میانسالان وسالمندان را در پی خواهند داشت.

 وی یادآورشد: مردان نیز با توجه به خصوصیات رفتاری، جنسیتی وشغلی نقش اصلی خود در جامعه  بعنوان تامین کننده اصلی نیازهای اقتصادی ومادی خانواده ودر نتیجه حضور بیشتر در عرصه های مختلف  جامعه در طول زندگی خود  نسبت  به زنان،  بیشتر در معرض انواع بیماری های واگیر وغیر واگیر قرار می گیرند ودر نتیجه  احتمال مرگ ومیرمردان در مقایسه با زنان در همه گروه های سنی بیشتر می شود.

 وی مرگ ومیر ناشی از سرطان ها، بیماری های قلبی وعروقی، ایدز، تصادفات وخودکشی ها را  در مردان بیشتر عنوان کرد وگفت: همچنین مردان بیش از نان در معرض فاکتورها خطر محیطی وشغلی هستند ولی در مقایسه با زنان مراجعات کمتری به پزشکان داردند ومتاسفانه زمانی مراجعه می کنند که فرصت های قطعی از دست رفته است.


منبع : شبکه بهداشت و درمان فاروج چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو
تبریک (۴۰۳۹ بازدید)
مسا بقات ورزشی (۳۹۷۱ بازدید)
اولین روز دهه فجر (۳۳۶۲ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...